1
2017
Multisensoryczne UNESCO – digitalizacja materialnego i niematerialnego dziedzictwa Lipnicy Murowanej
i tradycji (m.in. unikatowy konkurs palm wielkanocnych).
i ustalenia społecznego kontekstu unikalnych krajobrazów dźwiękowych (soundscapes) oraz wykonała badania akustyczne, celem auralizacji oraz analizy parametrów akustycznych wnętrz. Projekt ma charakter edukacyjny, powstały m.in. scenariusze nt. dziedzictwa kulturowego. Projekt jest także łatwo dostępny dla osób z dysfunkcjami wzroku m.in. poprzez nagrania w formie audiodeskrypcji.
PARTNERZY:
AKADEMIA GÓRNICZO-HUTNICZA
IM. STANISŁAWA STASZICA W KRAKOWIE
Pracami kierował prof. dr hab. Inż. Jerzy Wiciak, a realizował zespół w składzie:
dr inż. Paweł Małecki, mgr inż. Katarzyna Sochaczewska oraz mgr Natalia Krygowska (absolwent Wydziału Humanistycznego).
UNIWERSYTET JAGIELLOŃSKI W KRAKOWIE – INSTYTUT KULTURY
Przygotowanie spaceru po Lipnicy wraz ze scenariuszami lekcji dotyczącymi dziedzictwa kulturowego dr Anna Góral,
mgr Agnieszka Konior
FUNDACJA SIÓDMY ZMYSŁ
Audiodeskrypcja:
tekst Regina Mynarska,
konsultacje Kamila Albin
Lektor audiodeskrypcji:
Aneta Florek – przewodnik po kościele pw. sw Leonarda w Lipnicy Murowanej
Opracowania nt. Lipnicy Murowanej – Damian Nowak
2
2018
Multisensoryczne UNESCO 2. Digitalizacja dziedzictwa kościołów południowej Małopolski
w 15 rocznicę wpisu na listę UNESCO
W 2018 roku Polska obchodziła 15 rocznicę wpisu drewnianych kościołów południowej Małopolski na listę Światowego Dziedzictwa UNESCO. Z okazji tego wydarzenia Fundacja kontynuowała projekt Multisensoryczne UNESCO, w którym zostało zdigitalizowane dziedzictwo Lipnicy Murowanej w tym kościół pw. św. Leonarda. W roku 2018 przeprowadzono digitalizację dziedzictwa materialnego i niematerialnego świątyń w Binarowej, Bliznem, Dębnie, Haczowie oraz Sękowej.
Projekt polegał m.in. na:
skanowaniu laserowym obiektów, kompleksowym przetworzeniu zasobów materialnych na formę cyfrową przez wykonanie zaawansowanych modeli trójwymiarowych obiektów i ich wyposażenia – 3Deling.
wykonaniu szczegółowych badań akustycznych kościołów za pomocą przestrzennych odpowiedzi impulsowych z wykorzystaniem techniki ambisonicznej – Akademia Górniczo-Hutnicza im. Stanisława Staszica
w Krakowie .Pracami kierował prof. dr hab. Inż. Jerzy Wiciak, a realizował
dr inż. Paweł Małecki.
stworzeniu tekstów nt. niematerialnego dziedzictwa kulturowego obiektów – dr Magdalena Łanuszka.
stworzeniu audiodeskrypcji celem zapewnienia dostępności prezentowanych cyfrowo treści zasobów najcenniejszych zabytków
w Polsce dla osób z niepełnosprawnościami – Regina Mynarska Fundacja Siódmy Zmysł; Konsultacje audiodeskrypcji: Kamila Albin.
Producent: Fundacja Pełni Kultury
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących
z Funduszu Promocji Kultury
PARTNERZY:
Parafia św. Michała Archanioła
w Binarowej
Parafia pw. Wszystkich Świętych
w Bliznem
Parafia św. Michała Archanioła
w Dębnie
Parafia pw. Wniebowzięcia NMP
w Haczowie
Parafia pw. św. Józefa Oblubieńca
NMP w Sękowe
3
2019
Multisensoryczne UNESCO 3. Digitalizacja 8 drewnianych cerkwi w polskim regionie Karpat wpisanych na listę UNESCO
Projekt polegał na kompleksowym przetworzeniu zasobów materialnych i niematerialnych na formę cyfrową 8 drewnianych cerkwi wpisanych w roku 2013 na Listę UNESCO, 4 znajdujących się na terenie województwa podkarpackiego i 4 z województwa małopolskiego tj:
– cerkwi św. Michała Archanioła w Brunarach Wyżnych
– cerkwi Narodzenia Przenajświętszej Bogurodzicy w Chotyńcu
– cerkwi św. Paraskewy w Kwiatoniu
– cerkwi pw. Opieki Bogurodzicy NMP w Owczarach
– cerkwi św. Jakuba Młodszego w Powroźniku
– cerkwi św. Paraskewy w Radrużu
– cerkwi św. Michała Archanioła w Smolniku
– cerkwi św. Michała Archanioła w Turzańsku
Projekt polegał m.in. na:
skanowaniu laserowym obiektów, kompleksowym przetworzeniu zasobów materialnych na formę cyfrową przez wykonanie zaawansowanych modeli trójwymiarowych obiektów i ich wyposażenia. Dla cerkwi w Chotyńcu, Radrużu, Smolniku i Turzańsku wykonane zostały także ortofotoplany – 3Deling
wykonaniu szczegółowych badań akustycznych cerkwi za pomocą przestrzennych odpowiedzi impulsowych z wykorzystaniem techniki ambisonicznej – Akademia Górniczo-Hutnicza im. Stanisława Staszica w Krakowie. Pracami kierował prof. dr hab. Inż. Jerzy Wiciak, a badania realizowali: dr inż. Paweł Małecki oraz mgr inż. Katarzyna Sochaczewska
stworzeniu tekstów nt. niematerialnego dziedzictwa kulturowego obiektów – o cerkwi w Radrużu pisał Pan Janusz Mazur z Muzeum Kresów w Lubaczowie, a o pozostałych 7 świątyniach Pan Jarosław Giemza z Muzeum Zamku w Łańcucie
stworzeniu audiodeskrypcji celem zapewnienia dostępności prezentowanych cyfrowo treści zasobów najcenniejszych zabytków w Polsce dla osób z niepełnosprawnościami – Pani Regina Mynarska; Konsultacje audiodeskrypcji – Pani Kamila Albin
Producent: Fundacja Pełni Kultury
Projekt dofinansowany przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego ze środków Funduszu Pomocy Kultury w ramach programu KULTURA CYFROWA 2019
PARTNERZY:
Parafia rzymskokatolicka pw. NMP Wniebowziętej w Brunarach Wyżnych
Parafia greckokatolicka Narodzenia Najświętszej Marii Panny w Chotyńcu
Parafia rzymskokatolicka pw. Matki Bożej Nieustającej Pomocy w Uściu Gorlickim
Parafia rzymskokatolicka pw. św. Józefa Oblubieńca NMP w Sękowej
Parafia rzymskokatolicka pw. św. Jakuba Młodszego Apostoła w Powroźniku
Parafia rzymskokatolicka pw. Świętego Stanisława Biskupa i Męczennika w Lutowiskach
Parafia prawosławna pw. Michała Archanioła w Turzańsku
4
2020
Multisensoryczne UNESCO 4. Digitalizacja dziedzictwa kulturowego Krakowa wpisanego na listę UNESCO
W ramach 4. edycji projektu Fundacja Pełni Kultury zdigitalizowała dziedzictwo kulturowe Krakowa w postaci Barbakanu oraz Bramy Floriańskiej wraz z pobliskimi murami i basztami.
Projekt polegał m.in. na:
skanowaniu laserowym obiektów, kompleksowym przetworzeniu zasobów materialnych na formę cyfrową przez wykonanie zaawansowanych modeli trójwymiarowych obiektów i ich wyposażenia – 3Deling Kraków
wykonaniu szczegółowych badań akustycznych za pomocą przestrzennych odpowiedzi impulsowych z wykorzystaniem techniki ambisonicznej – Akademia Górniczo-Hutnicza im. Stanisława Staszica w Krakowie. Pracami kierował prof. dr hab. Inż. Jerzy Wiciak, a badania realizowali: dr inż. Paweł Małecki oraz mgr inż. Katarzyna Sochaczewska
stworzeniu tekstów nt. niematerialnego dziedzictwa kulturowego obiektów – o Barbakanie pisał Szymon Jarosiński, o Bramie Floriańskiej z basztami i murami czyli historii murów obronnych dr Michał Szczerba
stworzeniu audiodeskrypcji celem zapewnienia dostępności prezentowanych cyfrowo treści zasobów najcenniejszych zabytków w Polsce dla osób z niepełnosprawnościami –Regina Mynarska; Konsultacje audiodeskrypcji – Kamila Albin
Producent: Fundacja Pełni Kultury
Projekt dofinansowany przez Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu ze środków Funduszu Promocji Kultury w ramach programu KULTURA CYFROWA 2020
PARTNERZY:
5
2021-2023
Multisensoryczne UNESCO 5. Digitalizacja dziedzictwa kulturowego Sanktuarium w Kalwarii Zebrzydowskiej (UNESCO)
Projekt uzyskał trzyletnie dofinansowanie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu Kultura Cyfrowa 2021.
W ramach 5. edycji projektu Fundacja prowadzi digitalizację dziedzictwa kulturowego Sanktuarium w Kalwarii Zebrzydowskiej, które zostało wpisane na listę Światowego Dziedzictwa UNESCO w 1999 r. oraz uznane za Pomnik Historii.
Plan projektu:
1. Rok 2021 – digitalizacja Bazyliki wewnątrz i zewnątrz, Placu Rajskiego, Kaplicy Matki Bożej Kalwaryjskiej oraz digitalizacja ksiąg kalwaryjskich.
2. Rok 2022 – digitalizacja chóru, Kaplicy św. Antoniego i Kaplicy Niepokalanego Poczęcia oraz makiety prezentującej całe manierystyczne założenie.
3. Rok 2023 – digitalizacja najcenniejszych obiektów z dróżek kalwaryjskich np. Kaplicy Ukrzyżowania, Ratusza Piłata, kościoła Grobu Matki Bożej.
Rok 2021
Projekt polegał m.in. na:
skanowaniu laserowym obiektów, kompleksowym przetworzeniu zasobów materialnych na formę cyfrową przez wykonanie zaawansowanych modeli trójwymiarowych obiektów i ich wyposażenia – 3Deling Kraków
digitalizacji ksiąg kalwaryjskich wykonanych przez Muzeum Narodowe w Krakowie – Dział Digitalizacji i Zarządzania Zasobami Cyfrowymi: Antiphonarium z 2 poł. XVI w., Hymnarium z 1 poł. XVIII w., Cantionale z 2 poł. XVIII w., Synopis missarum choralium z 1763 r.
wykonaniu szczegółowych badań akustycznych za pomocą przestrzennych odpowiedzi impulsowych z wykorzystaniem techniki ambisonicznej – Akademia Górniczo-Hutnicza im. Stanisława Staszica w Krakowie. Badania realizował dr hab. inż. Paweł Małecki
stworzeniu tekstów nt. niematerialnego dziedzictwa kulturowego obiektów – dr hab. Wiktor Szymborski – Pracownia Historii Kultury, Nauki i Edukacji Historycznej, Uniwersytet Jagielloński w Krakowie
stworzeniu audiodeskrypcji celem zapewnienia dostępności prezentowanych cyfrowo treści zasobów najcenniejszych zabytków w Polsce dla osób z niepełnosprawnościami: audiodeskryptorka – Regina Mynarska; konsultacje audiodeskrypcji – Kamila Albin
Producent: Fundacja Pełni Kultury
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego
PARTNERZY:
Rok 2022 | 2023
Rok 2022
Digitalizacja chóru, Kaplicy św. Antoniego i Kaplicy Niepokalanego Poczęcia oraz makiety prezentującej całe manierystyczne założenie.
Rok 2023
Digitalizacja najcenniejszych obiektów z dróżek kalwaryjskich Kaplicy Ukrzyżowania, Ratusza Piłata i kościoła Grobu Matki Bożej.
Koordynacja projektu – Anna Franik – Fundacja Pełni Kultury, Anna Wójcik – 3Deling Kraków
Skaning laserowy – 3Deling Kraków
Animacja – Ewa Sitarska 3Deling Kraków
Badania dźwiękowe i symulacja akustyki – dr hab. inż. Paweł Małecki, prof. AGH – Akademia Górniczo-Hutnicza im. Stanisława Staszica w Krakowie
Audiodeskrypcja – Anna Franik, Regina Mynarska, Adrian Wyka